Wie zijn wij?

Jenneke van Wijngaarden en Enrico Ekio Toledo vormen samen het kloppend hart van De Dorpsacademie, in Wilnis. Dag na dag spannen ze zich tot het uiterste in om van de Academie een succes te maken en thuiszitters een goede dagbesteding te geven. Dat doen ze gelukkig niet alleen. Ze krijgen daarbij hulp van verschillende (gast)docenten, een bestuur en helpende handjes.

Docenten

Jenneke van Wijngaarden is beeldend kunstenaar en directeur van De Dorpsacademie Mus & Muzen.
“De Dorpsacademie is voor mij meer dan werk alleen. Toen ik merkte dat er veel kinderen in Nederland niet naar school kunnen omdat er geen passend onderwijs voor ze is, schrok ik. Dat kan niet en moet echt anders. Daarom ben ik De Dorpsacademie gestart. Kinderen en jongeren die hier schuchter, boos of angstig binnenkomen, zie ik vaak in no time veranderen in open, enthousiaste kinderen. Wij helpen ze zichzelf te zien zoals ik ze zie: bijzonder en barstensvol talent.”v

Enrico Ekio Toledo is pedagogisch medewerker, kunstenaar, rapper en de rechterhand van Jenneke bij De Dorpsacademie.

“De Dorpsacademie is een plek waar bijna alles kan. Wil je een schilderij maken groter dan jezelf? Prima. We helpen je op weg. Maak je liever de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog na in het klein? Ook goed. Samen doen we research en helpen je idee te ontwikkelen. Liever een hele dag in de boeken, verhalen schrijven, een toneelstuk maken, soep koken of een cape naaien? Mag ook. Zolang je er maar plezier in hebt en iets van leert.
Wat dan weer niet mag is schelden, pesten, gamen of de hele dag op je telefoon zitten. Daar is hier geen plek voor. Wel voor praten over waarom je dat zou willen doen, trouwens. En daarna wat doen wat wel heel leuk is, natuurlijk.”

Moniek Bijl is eerstegraads kunstvakdocent en interieurarchirect en eigenaar van Studio Flamingo. Op onregelmatige basis springt zij bij op De Dorpsacademie.

Roos Mattijsen is fotograaf, digital art designer en alleskunner. Voor haar stage mbo art & design kwam ze terecht bij De Dorpsacademie en ze is eigenlijk nooit meer weggegaan. En gelukkig maar. Roos helpt Jenneke bij workshops op scholen en zo nu en dan op het atelier.

Daan Wierdsma is filosoof. Hij kwam als stagiair bij De Dorpsacademie aanwaaien en is, net als Roos, gezellig blijven hangen. Naast zijn werk voor De Dorpsacademie studeert Daan voor humanistisch geestelijk verzorger aan de universiteit van Utrecht.

Ook docent worden?

We zijn altijd op zoek naar nieuwe, goede docenten. Een topsalaris kunnen we je niet bieden (de meeste van ons doen dit onbetaald), maar een toptijd zeker wel. Want bij De Dorpsacademie zijn de kinderen niet de enigen die tot bloei komen. Ook onze docenten blijven leren en groeien in de tijd dat ze hier zijn.

Stage lopen kan trouwens ook. De Dorpsacademie is een SBB Erkend Leerbedrijf voor het MBO. Mail of bel ons eens, dan kijken we of het klikt.

Bestuur

In 2018 werd De Dorpsacademie officieel een stichting met een bestuur. Het bestuur bestaat op dit moment uit twee vrijwilligers die het belang van het werk van de Dorpsacademie door hun persoonlijke ervaringen op waarde weten te schatten:
Jan Grootveld – voorzitter
Alies Dezijn – secretaris/penningmeester

We zijn nog op zoek naar een derde bestuurslid. Wil jij je steentje bijdragen aan een fijne plek voor thuiszitters? En heb je bestuurlijke ervaring, kennis van subsidies, PGB’s of geen van die dingen, maar wel zin en tijd om je dat eigen te maken? Neem dan als de wiedeweerga contact op met Jenneke voor een kennismaking.

ANBI

Om donateurs hun giften af te kunnen laten trekken bij de belasting, moet een stichting een ANBI-status hebben. Vanzelfsprekend willen wij de mensen die ons helpen op onze beurt ook een handje helpen. Daarom hebben wij inmiddels een ANBI-status.

Verantwoording

Hieronder vind je ons beleidsplan en ons financieel jaarverslag over 2019.